fbpx
Siirry suoraan sisältöön

Käyttöehdot

Privacy Policy

SOPIMUS PROVEIT RATKAISUN KÄYTÖSTÄ

1. SOPIMUSOSAPUOLET

Palveluntarjoaja: Procode Oy, 3232276-8

Asiakas: Käyttöehdot hyväksynyt osapuoli

2. SOPIMUKSEN KOHDE

Tämän sopimuksen kohteena on Palveluntarjoajan kehittämä ProveIt niminen ratkaisu (jäljempänä ”Palvelu”), joka koostuu web-hallintakäyttöliittymästä, mobiilisovelluksesta sekä ajoneuvoihin ja työkoneisiin asennettavista tiedonkeruulaitteista. Palvelu toimitetaan SaaS-mallilla eri versioina kohderyhmäkohtaisesti, ja varsinainen tuotepaketti kuvataan Tarjouksessa, sen liitteissä ja/tai tuotteen esitteessä. Tyypillisiä kohderyhmiä ovat kuljetusliikkeet, kiinteistöhuoltoyritykset ja urakoitsijat.

3. PALVELUN TOIMITUS JA KÄYTTÖEHDOT

3.1 Toimitus: Palvelu toimitetaan ”best-effort” -periaatteella, eli Palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan keskeytyksettä toimivan palvelun, mutta ei takaa häiriöttömyyttä.

3.2 Vastuunrajoitus: Palveluntarjoajan korvausvelvollisuus rajautuu ainoastaan SLA-rikkomuksiin ja rajoittuu näissä tapauksissa kyseisen kuukauden kuukausimaksun määrään. Palveluntarjoaja ei vastaa SLA-rikkomusten ulkopuolisista virheistä tai häiriöistä, eikä ole vastuussa välillisistä vahingoista, kuten liiketoiminnan keskeytyksestä, ansionmenetyksestä tai muista epäsuorista vahingoista. 

3.3 Palvelun muutokset: Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelun sisältöä ja ominaisuuksia vapaasti. Palveluntarjoaja sitoutuu kuitenkin tiedottamaan Asiakasta muutoksista etukäteen. Muutokset eivät saa vaikuttaa Asiakkaan pääkäyttötarpeiden toteutumiseen.

3.4 Käyttökatkot: Palveluntarjoajalla on oikeus ilmoittaa käyttökatkosta Palvelun muutosten tai päivitysten yhteydessä. Käyttökatkojen aika ei vaikuta SLA mukaiseen käytettävyyslaskentaan, ja ne pyritään ajoittamaan päivittäisten työaikojen (klo 9–17) ulkopuolelle. Käyttökatkoista tiedotetaan etukäteen, paitsi kriittisten häiriöiden korjaamiseksi tehtävissä välittömissä päivityksissä.

3.5 Tietoturva: Palveluntarjoaja sitoutuu tarjoamaan Palvelua vähintään alan normaaleja tietoturvaohjeita vastaavasti ja huolehtii tietoturvasta palvelun toimituksessa ja ylläpidossa.

4. TIETOSUOJA JA TIETOJEN SÄILYTTÄMINEN

4.1 Rekisterinpitäjä ja henkilötietojen käsittelijä: Asiakas on rekisterinpitäjä ja vastaa henkilötietojen keräämisestä ja tarvittavien lupien hankkimisesta GDPR mukaisesti. Palveluntarjoaja toimii tietojen käsittelijänä Asiakkaan puolesta ja käsittelee tietoja vain Asiakkaan ohjeiden mukaisesti.

4.2 Tietotyypit ja säilytys: Palveluun tallennetaan useita eri tietotyyppejä:

  • Aktiivikäytön data: Päivittäinen käyttödata säilytetään EU-alueella.
  • Analytiikka- ja raportointidata: Käytetään esimerkiksi asiakasraportoinnissa ja säilytetään Suomen alueella anonymisoituna.
  • Käyttäjätiedot: Asiakas vastaa käyttäjätietojen ylläpidosta, kuten ajokorttitiedoista ja työtunneista, ja nämä tiedot poistetaan käyttäjän poistuessa palvelusta, ellei niitä tarvita anonymisoidussa muodossa analytiikkaa varten.

4.3 Tietojen poistaminen ja anonymisointi: Käyttäjään liittyvät tiedot poistetaan käyttäjän tai Asiakkaan poistamisen yhteydessä, poikkeuksena analytiikan ja raportoinnin vaatimat tiedot, jotka jäävät järjestelmään anonymisoituina.

4.4 Käyttöoikeuksien hallinta: Asiakas vastaa siitä, että palveluun määritetään riittävät ja tarkoituksenmukaisesti rajatut käyttöoikeudet käyttäjilleen ja että tarpeettomat käyttäjät poistetaan palvelusta.

5. TIEDONKERUULAITTEET JA NIIDEN KÄYTTÖ

5.1 Omistusoikeus ja käyttö: Palveluntarjoajan toimittamat tiedonkeruulaitteet pysyvät Palveluntarjoajan omistuksessa, eikä Asiakas saa avata, muokata tai purkaa näitä laitteita.

5.2 Laitteiden asennus ja poisto: Asiakas vastaa laitteiden asianmukaisesta asennuksesta sekä niiden irrottamisesta sopimuksen päättyessä tai laitteen vaihtamisen yhteydessä rikkoutumisen tai vikaantumisen vuoksi.

5.3 Vahingonkorvaus: Mikäli laite vaurioituu fyysisesti (esim. iskun, olosuhteiden tai muiden syiden johdosta) tai katoaa, Asiakas on velvollinen korvaamaan laitteen hinnan Palveluntarjoajan verkkokaupan hinnan mukaisesti. Mikäli vastaavaa laitetta ei ole saatavilla, korvaus määräytyy vastaavan laitteen arvon perusteella.

5.4 Laitteiden palautus: Asiakas on velvollinen palauttamaan kaikki laitteet Palveluntarjoajalle viikon kuluessa sopimuksen päättymisestä omalla kustannuksellaan, ellei kirjallisesti ole toisin sovittu.

5.5 Käytön rajoitukset ja käyttöalue: Palveluntarjoajalla on oikeus estää tietyn laitteen tai IoT-liittymän käyttö, jos sen käyttö ylittää merkittävästi vastaavien liittymien käytön, kunnes mahdollinen vikatilanne on ratkaistu. Laitteiden käyttö on sallittua ainoastaan Suomen alueella, ellei tarjouksessa ole toisin mainittu.

6. PALVELUTASO (SLA)

6.1 Käytettävyys: Palveluntarjoaja pyrkii tarjoamaan Palvelun 99,5 % kuukausittaisella käytettävyydellä.

6.2 Tuki ja vasteajat:

  • Kriittiset häiriöt:
    Estää Palvelun käytön tai pääominaisuuksien käytön.
    Vasteaika 8 tuntia.
  • Merkittävät häiriöt:
    Estää ominaisuuksien käytön, joita Asiakas käyttää päivittäin.
    Vasteaika 16 tuntia.
  • Keskivakavat häiriöt:
    Estää ominaisuuksien käytön, jota Asiakas käyttää satunnaisesti tai harvemmin kuin päivittäin.
    Vasteaika 40 tuntia.
  • Vähäiset häiriöt:
    Häiriöt, jotka eivät estä Palvelun käyttöä, mutta saattavat aiheuttaa lisätyötä Asiakkaalle tai vaikuttaa käyttökokemukseen.
    Vasteaika 80 tuntia.

Häiriöt ovat vikoja toiminnassa, jotka eivät vastaa palvelun kuvausta tai käyttöohjeen mukaista toimintaa. Tunnit lasketaan arkipäivien työajasta klo 9–17 välisenä aikana.

6.3 SLA-hyvitykset: Mikäli SLA-tavoitteita ei saavuteta ja Asiakas vaatii hyvitystä ennen laskutuskauden päättymistä, Palveluntarjoaja tarjoaa 10 % hyvityksen kyseisen kuukauden laskusta per rikkomus. Hyvityksen enimmäismäärä on kuukauden laskutuksen määrä.

7. SOPIMUSAIKA JA MAKSUEHDOT

7.1 Sopimusaika ja irtisanominen: Sopimusaika on määritelty tarjouksessa. Mikäli tarjouksessa on määräaikainen sopimus, sopimuskausi alkaa siitä päivästä, jolloin sopimus allekirjoitetaan. Määräajan päätyttyä sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana yhden kuukauden irtisanomisajalla.

7.2 Laskutus: Palvelu laskutetaan kuukausittain jälkikäteen tarjouksessa määriteltyjen perusteiden mukaisesti. Laskutettavat määrät perustuvat kunkin kuukauden korkeimpaan käyttöarvoon, pois lukien yksiköt, joihin liittyy määräaikaisuus. Määräaikaiset yksiköt laskutetaan tarjouksessa asetetun määräajan mukaisesti.

7.3 Määräaikaiset komponentit: Palvelu voi sisältää erillisiä komponentteja, joita tilattaessa kyseiseen yksikköön muodostuu määräaikaisuus laskutuksen perusteella. Nämä määräaikaisuudet eivät vaikuta tämän sopimuksen muihin ehtoihin. Esimerkki: Asiakas tilaa palvelun kymmenelle paikannetulle ajoneuvolle ja myöhemmin tilaa 5 paikannettua ajoneuvoa lisää. Sopimuksen hinta ja ehdot ovat voimassa sen allekirjoituksesta sopimuksen määräajan päättymiseen, jonka jälkeen alkuperäisen kymmenen yksikön tilaus voidaan päättää, mutta määräaikaisuus jatkuu viiden yksikön osalta, huomioiden mahdolliset muutokset hintoihin tai palveluehtoihin.

7.4 Palvelun päättyminen: Palvelun päättyessä Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa kaikki Asiakkaan data järjestelmästä. Asiakas sitoutuu lataamaan tarvitsemansa tiedot ennen sopimuksen päättymistä järjestelmän tarjoamilla työkaluilla.

7.5 Maksuviivästykset: Mikäli Asiakkaan maksut viivästyvät yli 30 päivää, Palveluntarjoajalla on oikeus estää Asiakkaan pääsy järjestelmään.

7.6 Hinnoittelun ja sopimusehtojen muutokset: Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelun hintoja tai näitä sopimusehtoja ilmoittamalla muutoksesta Asiakkaalle vähintään kaksi kuukautta etukäteen. Muutoksilla ei ole vaikutusta mahdollisten määräaikaisuuksien aikana. Muutoksista tiedotetaan Asiakkaan järjestelmiin määritellyille pääkäyttäjille sähköpostitse.

8. IMMATERIAALIOIKEUDET

Kaikki Palveluun liittyvät immateriaalioikeudet, mukaan lukien ohjelmistot, dokumentaatiot ja palvelun muut osat, säilyvät Palveluntarjoajalla. Asiakkaan mahdollisesti antamat kehitysehdotukset tai muutokset jäävät Palveluntarjoajan omistukseen, eikä niistä synny Asiakkaalle erillisiä oikeuksia Palveluun liittyen.

9. SOVELLETTAVA LAKI JA ERIMIELISYYDET

9.1 Sovellettava laki: Tämä sopimus ja sen ehdot määräytyvät Suomen lain mukaisesti.9.2 Erimielisyyksien ratkaiseminen: Sopimuksesta aiheutuvat erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla. Mikäli neuvotteluratkaisua ei saavuteta, asia ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.